ATEKST
 
 

Bergens Tidende

(Morgen, 1999-03-23, 1999, 451 ord) (47)

WWW

Ungdomsarrangementet i Framohallen på Varden lørdag kveld ble
en liten skandale. I hvert fall for de mange hundre som ikke kom
inn, til tross for at de hadde kjøpt billett på forhånd. Arrangøren
Christian Hammersland skylder på falske billetter, men innrømmet
likevel at det bevisst var solgt flere billetter på forhånd enn
det var plass til i hallen. Han må tydeligvis ha gamblet på at
noen skulle bli avvist i døren på grunn av fyll, eller at alle
ikke dukket opp. Men pengene deres ville han likevel beholde.
  Slik ansvarsløs oppførsel overfor en ungdomsgruppe som ellers
ikke er spesielt godt vant, og derfor er takknemlig for ethvert
lørdagstilbud, ligger på grensen til det kriminelle. Pengegriske
arrangører som på denne måten opererer i svindelens grenseland,
burde for fremtiden være boikottet, både av agenter og lokalutleiere.
Barbarellas fikk tre helsider i Dagbladet fredag, og det bidrog nok til å sikre den forholdsvis solide oppslutningen på Kvarteret samme kveld. Et jenteband med sexy romfartskostymer er tross alt ikke dagligdags kost her til lands. Når de fem jentene fra Oslo har klart å få slike medieoppmerksomhet, kan det ikke skyldes det musikalske. Det er fristende å si tvert imot. For Barbarellas kunne strengt tatt ikke spille stort bedre enn en gjeng fjortiser med tre timer på gitarkurs. Musikalsk låt det som en blanding av Ramones og B52s, og låtmaterialet var slett ikke ille. Scenesjarm i rikelig monn, og med en god produsent og hjelp i studio skal vi slett ikke se bort fra at jentene kan lage en riktig trivelig plate. Men før Barbarellas skal kunne lykkes som konsertband, trengs det mer tid i øvingslokalet. Masse tid. Per Vestaby er en trivelig kar med lang fartstid i norsk rock. Etter mange år som bassist med Veslefrikk, Cancan, Mercury Motors og Young Neils har han gitt ut to brukbare soloalbum i popgenren. Dessverre er ikke salgstallene særlig imponerende, og publikumsoppslutningen på Garage lørdag kveld var heller ikke noe særlig å rope hurra for. Bare en håndfull tilhørere hadde innfunnet seg da konserten startet, uten at det lot til å plage Vestaby. Midt på treet er vel det uttrykket som passer best på konserten, som takket være selvironi og scenesjarm likevel ble en ganske koselig affære. Gothaften på Kvarteret lørdag med Teglverket dekorert som kulisser for en skrekkfilm. Det var definitivt ikke stedet for personer med allværsjakker og rosa angoragensere, for store deler av publikum så ut som om de var på vei til audition til en ny draculafilm. Men konseptet fungerte, og vi ser gjerne at Kvarteret forsøker litt oftere med slike utradisjonelle kvelder. Anax Imperator, som vi tidligere bare har vært sånn måtelig begeistret for, gjorde ellers en glimrende konsert i de sære omgivelsene.

DOKNR:
Nummeret brukes for å finne artikkelen i ATEKST og for å få tjenester knyttet til den.

ATEKST er en tjeneste fra Mediearkivet.no®