|
||||||
Digger det dystre De er Bergens, ja, faktisk Norges viktigste band innen sin sjanger. Og oppkalt etter en statue av et insektkrasj på Nygårdstangen. Fredag har Anax Imperator sleppefest på Hulen.
Oppdatert: 15. apr. 2004, 17:27 Utenfor Geofysen på Nygårdstangen står en statue som heter «Anax Imperator». Latin for en art av øyenstikker. En statue som har fått enorm betydning for en liten del av musikkmiljøet i Bergen. - Det var vel egentlig alle tre som utviklet en sykelig fascinasjon for statuen. Både utseendet, du kan liksom ikke unngå å legge merke til den når du kjører forbi, og historien bak. Kunstneren forklarte at den symboliserte et insekt som hadde kommet flygende ned fra Fløyen og krasjet på Nygårdstangen, forklarer Nikolai Kleppe. Sammen med Henrik Brautaset Aronsen og Tollef Ladehaug festet han øyenstikkernavnet på bandprosjektet de startet opp for drøyt ti år siden. I senere år har også Per-Christian Nielsen fått utvidet rollen fra produsent og lydtekniker til fast bandmedlem. Om ikke på scenen. Men i utgangspunktet var det de tre førstnevnte som startet Anax Imperator. Og utgjorde en del av ryggraden til det miljøet som skulle bli gothklubben Dominion. Hælvetes dystert - Og så er jo navnet tøft. Imperator betyr jo keiser, men før det fikk den betydningen på latin mente det egentlig «seierherre». Keiser eller krigsherre, altså. Ganske tøft! Nikko humrer fornøyd. Det har han grunn til. Med albumet Nëkropop kommer synthpoppionerene med en etterlengtet oppfølger etter «Hælvetes dyster EP». Før det hadde bandet bare ute noen særs hjemmemekkete CDR-utgivelser som helst ble distribuert via venner og venners venners venner og den slags. Synthpopen til Anax Imperator er ikke av den typen som ligger øverst i platebunken på P4, akkurat. - Men nå er jo på mange måter denne utgivelsen mindre snever enn den forrige. Vi har gått nye veier, uten at vi avviker så veldig fra den opprinnelige oppskriften. Vi er mer varierte, så vi appellerer kanskje til flere snevre smaker enn før. Sånt sett treffer vi kanskje en større flate, sier Kleppe. Med distribusjon gjennom svenske Hotstuff håper bandet også på å spre sitt gla'dystre budskap til svartkledde i flere land. Takk til Tyskland - I tillegg har vi fått forespørsel om vi kan spille i København igjen, og det er jo et stort marked for det vi holder på med i Tyskland, forklarer han. Tyskland er et viktig land for dem i dem som driver med musikk av den industrielle typen. - Det er jo ikke til å stikke under en stol at mange av de viktigste bandene i sjangeren og inspirasjonskildene er tyske. Tenk bare på Einstürzende Neubauten, de har jo vært enormt viktige for utviklingen. Eller Kraftwerk, som var det bandet som kanskje brøt barrieren for hvordan man kunne bruke synthesizere som et fullverdig instrument, sier Nikolai. Selv har han fått med en hyllest til Herman Hesse på «Nëkropop», i form av låten «Im Nebel», med tekst hentet fra Hesses dikt av samme navn. De drar også veksler på andre populærkulturelle referanser, som når de bruker samples fra Mel Brooks-filmen «High Anxiety» eller en uttalelse om spredning av nynazistisk propaganda fra Jordan Kessler i Anti-Defamation League. For dem som var ivrige platekjøpere rundt samplerens tidlige barndom for femten-tyve år siden, gir slikt en herlig varm følelse i brystet. Ting tar tid - Det er nok ikke helt utilsiktet det, nei. Men ta for eksempel Mel Brooks - sitatet. Det er jo i utgangspunktet morsomt, men når vi bruker det med vår musikk, blir det plutselig ikke morsomt lenger. Da understreker vi det skumle i det, forklarer han. I dag er Nikolai Kleppe den eneste som fortsatt bor i Bergen av bandet. De øvrige er spredd rundt i landet, selv om det ser ut til at tre av fire snart kan være bosatt i Oslo. Det gjør ikke ham så mye. - Det er jo det som er så greit med teknologien. Jeg sitter med min PC og synth, lager råmateriale, og så sender jeg det til Oslo hvor det foredles. Greit, vi får ikke øvd så mye, og dermed tar ting gjerne litt tid, men resultatet blir bra. Og det er litt derfor vi gir ut ting selv også. Vi har full kontroll, og kan være kreative i vårt eget tempo. Ingenting er så drepende for kreativiteten som å leve under tidspress, fastslår Kleppe.
|
Våre partnere: |
TV- og nettredaktør: Tor Arne Fanghol Ansvarlig redaktør: Einar Hålien Copyright © Bergens Tidende Krinkelkroken 1, Postboks 7240, 5020 Bergen |
Sentralbord: 05500 (man-fre. 08.00-16.00)
Manglende avis: 05500 før 10.00 Tips BT: 800 37 000 Kontaktinformasjon avdelinger |
|
|